Varför ett PRO i Vingåker?

Kom jag fråga mig själv då jag kom att tänka på en anekdot - den där om de två ishandlarna.
Båda fick samma fråga - vad är det ni säljer?
- Is, svarade den ena
- Kyla, svarade den andra

Frågan bakom anekdoten är "Vem kommer att tvingas lägga ner sin affärsverksamhet när kylskåpet kommer?"

Det är inte is som säljer, vill anekdoten få oss förstå - utan konsumenternas behov av kyla.

På den tiden jag var ägare till tidningsföretag unnade jag mig tiden att delta som lyssnare med olika föredragshållare. Ett av dem - som jag först fann vara tänkvärt att fundera över - handlade om att "Du måste ha en affärsidé".

Vi deltagare fick frågan - hur vi beskrev - vad en affärsidé är.
En av oss svarade:
"En affärsidé är ett tillkrånglat sätt att beskriva vad man håller på med."
Vi skrattade alla åt det träffande svaret.

Mindes jag  - och den här frågan dök förstås upp - Vad är det då vårt lokala PRO håller på med?

Det är ju så att PRO i Vingåker inte säljer någon vara - som hela tiden måste förnyas, förbättras osv för att kunna finnas kvar på marknaden.
Där konkurrensen kan vara svår…

Så inte för PRO i Vingåker vars hela existens bygger helt på att ha medlemmar.
Där målgruppen huvudsakligen består av "pensionärer".
Som vi väl vara ense om - tynar bort - och för att föreningen ska finnas kvar måste man hitta nya. Och väl helst växa - vill jag tro…

Och vad har då PRO i Vingåker för affärsidé för att locka till sig fler medlemmar? Jodå, även en förening har någon slags idé över hur den ska skötas.

Att jag skriver fler där bygger på att jag förutsätter - att har man ett företag så vill man ju att det ska växa - och för att det ska ske - utvecklar och förnyar, förbättrar det man erbjuder sina tänkta kunder.

Här finns en liten svaghet i den här texten - för jag förutsätter att även de som har ansvaret för en förening (vilket jag beteckna PRO i Vingåker som)  har begåvats med "samma tänk" - att organisationen ska utvecklas och växa och inte bara sitta där som någon slags - förvaltare.
Med en styrelse som brinner för sin organisation och framför sig kan se hur föreningen i tidningen Pensionären framhålls som ett föredöme för andra PRO-föreningar.
Va?
Jo du har rätt  - jag är en märklig person med märkliga funderingar.
Som jag njuter av…

Har då PRO i Vingåker någon nedskriven affärsidé?
Ja kanske - för på sin hemsida säger de:
"Vi är en vital förening med i dagsläget 240 medlemmar, som tillsammans skapar en mötesplats för gemenskap, personlig utveckling, glädje och hälsa".

Tja - alltid något - kan man ju säga när man tänker:
En affärsidé - är svaret på ett behov - som finns hos Vingåkers äldre människor.
Eller: erbjuder man ortsborna en tjänst (förening) och de svarar genom att bli medlemmar, så är det något behov man tillfredsställer.

I Vingåker fanns i början av år 2024 - 2309 personer som var 65 år eller äldre - 240 av dem är medlemmar hos PRO kan jag ta del av på vårt lokala PROs hemsida. Just över 10 procent då.

Borde det inte vara 20 procent - minst tänker jag - som hela livet haft en slags klåda - en lust att förbättra - och inte bara då mig själv och egna aktiviteter utan också flera gånger (framgångsrikt) lagt mig andras verksamheter där jag sett hur felaktigt de agerar.

Kanske jag ska förtydliga att det då gällt föreningar vars ansvariga totalt saknat den där brinnande känslan av att - till medlemmarnas bästa - driva föreningens utveckling framför sig.
Obegåvade helt enkelt…

Hamnar igen i det där med affärsidé - som också kan beskrivas med:
En affärsidé är ingen utredning. En affärsidé är en uppfinning.
Eller kanske hellre:
En affärsidé är en upptäckt av ett behov hos marknaden.

Till skillnad från upptäckten kräver uppfinningen kunskap om hur människor fungerar/reagerar, och en del andra talanger - men först och främst - kreativitet.

Där jag starkt vill lägga till - och en ständigt brinnande lust av att erbjuda medlemmarna en förening de svårligen vill vara utan…

Jag tar det igen:
"Vi är en vital förening med i dagsläget 240 medlemmar, som tillsammans skapar en mötesplats för gemenskap, personlig utveckling, glädje och hälsa".

Jaha - men hur gör ni då för att ordna den saken. Där kan jag inte finna någon "säljande beskrivning" av hur man inom styrelsen beskriver den saken. Den där verksamhetsidén som de brinner för…

Ett exempel - på en av kurserna fick vi ta del av de här raderna om hur en restaurangkedja beskriver sin affärsidé att - till lågt pris, i en ren och snygg restaurang, servera en god måltid med ett leende.

Alla av oss - tänkte genast på samma företag. (och du?)


Jag har faktiskt svårt att tänka mig att styrelsen för PRO i Vingåker på ett möte hamnat i funderingar kring vad "de håller vi på med". Att någon då kanske försiktigt har antytt att vi måste väl "hitta på något nytt".

Och så resonerat om: Vad, till Vem, Var och Hur?

Eftersom jag under mina år som tidningsägare haft mycket med annonsfolk att göra så vet jag att de - lite skämtsamt så där berättat att de på sina arbetsplats när de letar efter idéer - ställer sig frågan:
Vad vill dom ha därute i dimman?

Förutom att orden "där ute i dimman" styr mina tankar till medlemmarna inom PRO - så vill jag dessvärre tro att det har styrelsen inom PRO i Vingåker - ingen aning om…


Liksom att de inte begriper att den egna hemsidan - och en levande och ständigt aktuell Facebooksida - är de enda platserna de rår över som kan åstadkomma:
"en mötesplats för gemenskap, personlig utveckling, glädje och hälsa".

Men då kan man inte förmana medlemmarna genom att föra ut:


Inte ett ord om:
"Ordet är fritt - välkommen med dina personliga funderingar"

Icke - i stället har man tillsatt en "grindvakt" som ska förhindra just den saken"

Jag läser några ord som får mina funderingar att hamna hos medlemmarna i PRO:

De flesta människor jobbar inte med professionellt med ord, begrepp, och tankar och att reda ut hur de sammanhangen ser ut. De saknar expertisens trygghet och törs inte offentliggöra sina funderingar.

De saknar för det mesta orden och begreppen.
Men när de sitter hemma vid köksbordet hos varandra och känner privatlivets trygghet har de, efter min erfarenhet, ord.
De berättar historier som de läst eller hört och tror på – eller kanske inte – om svenskar i Ljusnarsberg som trängs undan från tandläkarköerna för att det kommit ett gäng asylsökande med dålig tandstatus, om att ambulans och brandkår inte törs ge sig in i Rosengård av rädsla för stenkastning.


Men nog vill jag tro att de är kunniga nog för att delge de andra medlemmarna en egen liten "lite fundering".


Den 28 april lade ut den här lilla textsnutten på PRO-Vingåkers Facebook-sida:

Läste några ord i en tidning som gjorde mig glad:
Gärdsgårdar mellan olåsta röda hus. Sommar och stiltje, jordgubbar och grädde. Sill och en skrinda med barn.
Sverige innan Sverige blev förstört - skriver samma skribent…
Jo, nog kan jag minnas…

Den raderades snabbt av administratören.
Utan någon förklaring.
Jag förstår inte vad jag med de orden "bryter mot för regel".
Ska ställa nu den frågan till administratören.